Pagina's

dinsdag 3 maart 2020

Let the Fun Begin

Hallo creatievelingen.

Vandaag wil ik jullie laten zien hoe ik de voorkant van een Art Journal album gemaakt heb.


Dit schetsbook/scrapbook lag al vele jaren ongebruikt in de kast 


En eigenlijk wilde ik het naar de Kringloop brengen zodat een ander het zou gaan gebruiken totdat ik bedacht dat dit album heel geschikt is om mijn grotere Art Journal pagina's in te maken/bewaren. Maar dan moest er wel een mooie voorkant op komen.


Met een paletmes heb ik de gesso niet al te netjes aangebracht.


Op een stukje van een plastic sheet heb ik een afdruk gemaakt met mijn oxide inkt. Hierbij heb ik wat waterdruppels toegevoegd en er vervolgens een afdruk mee gemaakt op mijn kaft. 


Door dit per kleur een paar keer te herhalen krijg je meer diepte in deze vlekken.


Vervolgens heb ik met mod podge het rijstpapier van Cadence in een hoek van de kaft geplakt.
Hiervoor heb ik een deel van het grote vel van het rijstpapier gescheurd. Met Dylusions Inkt sprays en sprays van Tattered Angels heb ik wat druppels inkt op de pagina laten vallen. Door met een mister hier wat water op te sproeien, gaat de inkt lopen. Met mijn heattool heb ik deze inktvlekken weer gedroogd. De spray van Tattered Angels heeft een mooie glans. Op de foto zie je dit niet echt terug.


Als volgende stap heb ik met het Multi Mask Art 2 stencil en de structuurpasta
accenten  aangebracht.


De randen van het rijstpapier heb ik met gesso iets vervaagd. Ook heb ik stempelafdrukken gemaakt met de Badass stempels. Hiervoor heb ik een watervaste inkt gebruikt. Hierbij heb ik de stempels niet op een acrylblok gedaan, maar uit de losse hand gestempeld.


Uit craft papier heb ik een raster gestanst. Dit raster heb ik gekleurd met de Dylusions inkt en ook hier heb ik stempelafdrukken op gemaakt. 


Dit raster heb ik met de Dutch Doobadoo lijm op de kaft geplakt.


De greyboard frames zijn erg leuk om te gebruiken. Met acrylverf en Cadence verf  heb ik dit frame een kleur gegeven.


In de nog natte verf heb ik (distress) embossingpoeder gestrooid en dit verhit. Het effect dat je dan krijgt is erg gaaf vind ik.


Omdat ik nog wat kleine accenten miste, heb ik frantage gebruikt.


Zo heb ik de kleine subtiele koper kleurige accenten gekregen.


Door met een nat penseel de frantage uit het potje te pakken en dit op de kaft achter te laten, blaas je tijdens het verhitten de frantage korrels niet weg. Als allerlaatste stap heb ik met zwarte inkt gespat. Omdat de inkt op waterbasis is, heb ik de kaft gesprayed met fixatief. Zo ligt er een beschermlaag overheen. Doordat je het sprayed en niet met een kwast aanbrengt, loopt de inkt niet door. En zo is dus deze pagina ontstaan.


Ik hoop dat ik jullie met mijn project weer heb kunnen inspireren. Het is zo heerlijk om iets dergelijks te maken.

Groeten Hanny

2 opmerkingen: